tisdag 15 december 2009

Hej mitt vinterland!

Ja se det snöar! Jubel och fanfarer! Äntligen!

Jag är glad och Henrik är lättad. Riktig vinter och snö var nämligen en väldigt viktig bidragande faktor till att Henrik lyckades sälja in Gävle som en plats att leva och bo på. Och då blir det ju lätt lite fiaskovarning när klimatet varit oroväckande västkustlikt lately.

Men nu är den här, snön! Och när den väl är här, så har den anlänt på ett allt annat än västkustlikt sätt. Det mjukstartade igårkväll och i morse var allt klätt i vitt. Underbart. Och jag gillar skarpt att vår hyresvärd var tvungen att plocka fram snöslungan för att gräva fram bilarna på parkeringen.

Ankomsten av vinterlandskapet firades med att premiärköra vagnen på vinterväglag. En långpromenad igenom stora drivor iklädd grova kängor. Svettades och njöt. Ser fram emot framtida vinterlekar med Klara och Edvin. Hoppas bara att de små barnen köper sin mors känsla för snö. Än så länge protesterar de i alla fall inte...



6 kommentarer:

  1. "en morgon när jag vaknar är hela världen vit och jag förstår att vintern kommit hit".En fin barnvisa som jag misstänker att föräldraduon spelar och sjunger för fullt för sina små.

    Snällt att ni delar med er av snön. Här är så vackert...och alla slingor lyser igenom snön på träd och buskar. Hönsamormor

    SvaraRadera
  2. Har svårt att sätta fingret på vem de är lika? Vems näsa har de till ex? De är söta näsorna. Och du som gillar näsborrar så mkt måste ju vara skitnöjd! ;o)

    SvaraRadera
  3. JAAAA! Fin julklapp till fröken Pehrsson!

    SvaraRadera
  4. Ja på västkusten lyser snön med sin frånvaro. Har pudrat lite idag, men du vet, det handlar om millimeters-millimeter. Axel är skitnöjd iallafall. Men ack vad jag längtar efter Åre. Snö i massor. Du har helt klart gjort ett bra val. Dilevas hemstad o allt. Ta hand om dig o dom två små änglarna, ser fantastiskt näpna o fina ut! Kramar, Carolina.

    SvaraRadera
  5. Då får du en rapport från Oslo. 7 minus och nysnö på backen! Har tagit några telemarksvängar efter jobbet idag och det är ju bara så kul! Och det går rätt bra me, så jag kanske investerar i en telemarksutrustning i framtiden. Vill inte Edvin o Klara åka med dig så ska ja missan se till att de åker med mig=)

    Snö kram!

    SvaraRadera
  6. Här ligger det tjugo centimeter! Fantastiskt, men ganska flyttovänligt... ; ) Härligt att ses. Men saknar dig mer ännu mer nu! Krama o pussa dina små underbarn! Tillbaka till flytten...

    SvaraRadera