tisdag 2 mars 2010

Och så var det konsumtanten

Ja, alltså, jag måste ju fortsätta på bajskorvsdagstemat... Amningskaoset har nämligen kryddats av att ersättningen såklart passade på att sina. Märkte det redan igår, men då kunde jag inte ta mig ut pga snöstorm.

Så idag, efter en förmiddag full av bajstramp, packade jag ner barnen och promenerade till Konsum för att inhandla ersättning.

Kollar posten på väg ut och hittar det finaste handskrivna brevet från Alex. Blir otroligt glad. Och så vet jag att jag ska passa på att ringa Anna under den stundande promenaden. Även det gör mig glad. Känner att bajstrampet börjar lätta. Har ett neutralt sinnelag när jag stiger in på Konsum.

Hugger en banan och hämtar en mjölk. Känner dock att bajstrampet kommer till mig när jag inser att hyllan där ersättningen ska stå gapar tom. Det är inte sant! Slut.

Tilltalar då en konsumtant. Hon ignorerar. Tilltalar igen. Hon ignorerar. Tilltalar nu ännu högre. Hon blir tvungen att svara.

Jag: -Har ni någon BabySemp 1 på lager?
Konsumtanten: "Jag vet inte. Och om jag ska leta, så kommer det ta tid".
Hon är uppenbart irriterad över att eventuellt behöva anstränga sig.
Jag: Ja?
Konsumtanten inser att hon måste anstränga sig. Hon frågar sin kollega.
Konsumtanten: "Ja, vi har BabySemp 1, men det står längst ner på vagnen, så vi kan inte ta fram den". Hon tittar på mig med en surblick, som att hon vann, och lämnar mig.

Jag blir så förbannad att jag blir helt stum. Ser hon inte att jag har en tvillingvagn? Inser hon inte att hon förvägrar mina barn mat? Fattar hon inte hur sliten jag är?

Min första impuls är att spana efter någon chefsaktig person som jag kan upplysa vilken ragata till anställd han/hon har. Min andra impuls är att jag jag har en enorm lust att verkligen upplysa den fula konsumtanten om vilken idiot hon är.

Vad gör jag? Jag lyckas inte bättre än att ta till en minihämd i form av att lägga ifrån mig mjölken och bananen i en okyld hylla, för att sedan stega ut från Konsum, förbannad i det tysta.

Jag vet inte vad som irriterar mig mest i det läget. Konsumtantens beteende eller att jag mesade ur och inte bara hävdade min rätt som kund - plocka fram ersättningen för bövelen!

Well, jag intar ICA istället och kniper där de 4 sista paketen ersättning. Inser när jag kommer ut att jag glömt köpa mjölk. Bajstrampar på nytt. Blir less och skiter i mjölken.

Ringer Anna, lämnar bajstrampet och promenerar planlöst runt i stan. Närmar mig händelsevis Konsum på nytt. Överlägger med mig själv om jag verkligen ska gynna den butiken, men känner att jag behöver min mjölk, så jag ger konsum ett nytt försök.

Vem tror ni sitter i kassan? Jo, Konsumtanten.
Ger jag ifrån mig ett endaste litet pip? Nej.

Fast då känner jag nästan att jag vann ändå. För långsinthet är ju nästan ännu fulare än att inte hjälpa en kund. Inte sänka sig till Konsumtantens låga nivå. No, you have to outsmart the Konsumtants.

Dock! Note to self: Inte bli mes.

2 kommentarer:

  1. Det är ju bra att du har bloggen att skriva av dig på :o)

    SvaraRadera
  2. Kill them with love, de fula konsumtanterna...

    SvaraRadera