onsdag 28 oktober 2009

Surrealistiskt

”Det blir denna vecka”
”Spelar det någon roll om det blir idag eller i morgon?”
”Ni får komma hit i morgon bitti kl 8”
”Det blir tabletter”
”Vill ni ha en lapp?”

Eh… nej. Vi behövde ingen lapp för att komma ihåg att vi ska infinna oss på förlossningen kl 8 i morgon. Vi kanske snarare hade behövt lite information kring vad som komma skall. Det blir alltså igångsättning… Med tabletter… Klockan 8 i morgon bitti… Vi hamnade i plötslig gladchock och känsla av toksurrealism helt oförmögna att ställa frågor. Min spontana reaktion blev ett stort behov av att stänga ute omvärlden och bara vara vi. Ladda och fokusera och försöka ta in det faktum att i morgon blir det kanske barn.

Istället för att göra något konstruktivt tog vi bilen till IKEA och gick där som zoombies, motsols utan att kolla på något, än mindre köpa något. Efter en köttbullsmåltid lyckades vi slita oss därifrån. Väl hemma har vi sistaminutenboat, packat väskorna, fixat matsäck, bränt skivor, övat andning och massage. Och mellan varven har vi googlat. ”Igångsättning + tabletter”.

Det visar sig att tabletter används när livmodertappen inte är riktigt mogen. Och det stämmer ju att läkaren mumlade något om att så var vårt läge. Googlandet förtäljer vidare att det kan ta tid, lång tid, innan det blir barn. Inte säkert att det blir födelsedag i morgon med andra ord. Och sist men inte minst så resulterade googlandet i påminnelsen om att det kommer göra ont. Kanske ännu ondare än vad det gör i ”vanliga” fall.

Aja… jag har ju ingenting att jämföra med. Det blir som det blir. Men jag tror det blir bra. Tufft men bra. Jag känner mig lugn. Trygg. Kanske naiv. Laddad. Come what may. Tentakänsla.

Det känns som att vi ska ut och resa. Som att vi ska åka och hämta barn. Det känns med andra ord pretty overkligt.

Vi ses på andra sidan!

9 kommentarer:

  1. Hej,
    Vad kul det var och läsa det här. Jag kan tro att ni båda går igenom en spännande tid just när jag skriver det här. Wow! Jag är med er i tanke! Livet kommer bli lite annorlunda efter barnen har kommit till världen. Väldigt rolig tid ni har framför er, det är helt klart. Ta hand om er och jag ser fram emot att höra vad era små barn kommer att heta. Kram till er alla!!!! Kusin Vitamin!

    SvaraRadera
  2. Om 33 minuter ska du alltså proppa i dig lite tabletter så att det blir födelsedag... Hmm, undrar när de tänker komma ut egentligen, de kanske har siktat väldigt bestämt på en viss dag?
    Bebismagekonversation: "(brorsan.. du, vad säger du om 1 november? Låter inte det som en rätt cool födelsedag? Jo, aspelut brorsan (ja min teori är att det blir två välartade gossebarn) då blire så dära coolt datum - 1/11 - massa streck liksom... Aaa, det kör vi på.. Simma lungt bro')"
    Men nu kanske det blir idag... eller imon.. Men lördag hade ju annars varit en bra dag. Hur som helst så ska det bli sååååå spännade. I'm so excited! Lycka till PUSS

    SvaraRadera
  3. Shit vilken stor mage du har fått! Förstår det känns väldigt konstigt att få det satt till en viss dag men kanske skönt att äntligen köra igång det hela. Du kommer klara det galant! Tänker på dig!!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Åååååååh. Vilken nagelbitare. Undrar vad du gör nu....wiiihihihi. puss

    SvaraRadera
  5. Så spännande Karolina! I skrivande stund kan du alltså vara på gång. Hur det nu än blir, vanligt eller snitt, kommer det vara det häftigaste du nånsin upplevt. Jag lovar. Andas o njut. Stor kram! /Carolina.

    SvaraRadera
  6. Skulle vilja vara med er nu, kan inte koncentrera mig på nåt. Läser din blogg gång på gång (den är så bra).Jag ätit två chokladkakor och druckit 20 koppar kaffe (trots halsbränna)till lunch. Snart är jag farmor.. Älskar er/ Kram

    SvaraRadera
  7. Åh, lycka till twin! Tänker på er! Puss

    SvaraRadera
  8. Grattis till era bebisar!! Vad skönt att ni är i goda händer, vi tänker på er!!! Puss och kram Sara &Jesper

    SvaraRadera