tisdag 23 februari 2010

Levainbröd

Alltså. Jag drömmer rätt konstiga drömmar nuförtiden. Om att jag blir jagad till livet av snobbiga cyklister i pop-pojkeutstyrsel, om att jag måste använda mineralpuder och inte foundation, och om Levianbröd.

De senaste nätterna har jag varit besatt av Levianbröd. När jag har varit halvt medvetslös och nattammat har jag tänkt på Levianbröd. När jag vaknar vill jag ha Levianbröd.

Till saken hör att jag aldrig ätit Levainbröd. Däremot har jag läst om Levainbröd. Detta härliga rustika surdegsbröd. Och jag har sett bilder. Bilder som ropar att det är ett riktigt fantastiskt Karolina type of bröd. Ett bröd jag måste ha.

Så igår, när jag drog ut på min dagliga barnvagnspromenad, var uppdraget solklart. Hitta ett bageri som gör Levainbröd. I Gävle. Var inte sådär superhoppful. Men, jag misstänkte att ett nyöppnat bageri med ekologisk profil kanske skulle kunna göra min dag.

Funderade till och med ut en plan kring hur jag skulle hantera det faktum att tvillingvagnen absolut inte skulle gå igenom dörren in till bageriet. Jag skulle alltså bli tvungen att ropa in till kassörskan och be att få distansköpa det stackars brödet. Om de nu ens skulle ha det.

Men vad händer? Jo, när jag är nästan framme vid bageriet, så stoppas jag av en isröjjargubbe. Trottoaren är avstängd, bageriet stängt pga snöröjning på taket 20 meter upp. Antiklimax. Bara att vända om. Hem, utan bröd.

Vad tror ni jag tänkte på inatt, när jag ammade Edvin? Levainbröd.

Vad hände idag på barnvagnspromenaden? Jo, då klaffade allt.

Tog sikte på bageriet. Isröjjargubben var borta. Mitt sällskap Mia fick agera barnvagnsvakt. Och jag kunde enkelt spatsera in i bageriet.

Förstå min lycka när jag inser att de säljer Levainbröd! Blev så till mig att jag nästan inte kunde prata. Champagne! Och jag blundade hej villt för det faktum att brödet var hutlöst dyrt.

Så, idag har jag ätit Levainbröd. Till lunch, mellanmål, middag och kvällsfika.

Stört, I know. Funderar vad jag ska skylla på?


3 kommentarer:

  1. Hahaha, men du, hur smakade det då?! Var det så där underbart gott? Var det värt all väntan och längtan?

    SvaraRadera
  2. Va härligt att du fick tag på det! Så din iver blev stillad. Jag har faktiskt oxå bara hört talas om brödet, inte smakat. Just nu är jag inne på vitkål, har varit det i nån månad. Tänker mig vitkål till allt, frukost/brunch, lunch, middag. Helst ska den stekas. Men är supergod i sallad. Kanske att jag skulle testa det däringa Levain. Låter modernt o nyttigt. /Carro.

    SvaraRadera
  3. Fint tycker jag, inte skyllas alls :) Puss puss!

    SvaraRadera