måndag 1 februari 2010

Pedagogik for dummies. Ja tack!


Idag har jag äntligen fått användning för lite av det "skrot" jag köpte på Erikshjälpen. Kände att vi fattades ett babygym och styrde upp ett provisoriskt alternativ. Och det fyllde sin funktion direkt. Först intensiv lek under förmiddagen. Nu ligger de och sover, utmattade. Perfekt. Jag hinner äta lunch! Och blogga!

By the way. Jag känner att jag skulle behöva en snabbkurs i barn-pedagogik. Typ 10 punkter i "hur man underhåller barn dagarna i ända". En "barnpedagogik for dummes" skulle helt enkelt sitta fint.

Tips?

1 kommentar:

  1. Åh Karolina, om det vore så enkelt... 10 punkter, låter mycket. Jag gör ett försök. Here goes:
    1. Lär känna ditt barn. Aktiv? Motorisk? Social?, Lay'd back? Iaktagande? Introvert? Nöjd? Utgå därifrån.

    2. Styr upp vardagen rutinmässigt. Tråkigt? Nä, bra. Rutiner föder lugn o förutsägbarhet hos barn OCH förälder.

    3. Typ av aktivitet förändras över tid. Späda barn gillar ansikten, halvårs bebisar gillar att suga på saker, ett-åringar gillar tittut-lek, två-åringar vill vara delaktiga, tre-åringar gillar roll-lek osv osv osv.

    4. Aktivera i den mån bebis/barn vill bli aktiverad. Som förälder behöver man inte vara med jämt. Läs läget.

    5. Gör dina barn delaktiga i vardagen. Tålamodsprövande, hell-yeah. Men ack så användbart längre fram i livet.

    Tror det räcker där. Du har koll på läget Karolina, det vet jag. Känn inget dåligt samvete för att nån stirrat i taket en halv dag. Så länge alla är nöjda, kan det inte bli bättre....

    /Carro.

    SvaraRadera