söndag 24 januari 2010

Amning = Chokladsug?

Jag bara undrar. För jag känner mig lätt personlighetsförändrad i mitt förhållande till godis. Och det på två sätt: 1) Jag äter godis över huvud taget. De senaste åren har jag haft en superduperkaraktär som hållt mig borta från sockret. Nu - bortblåst. 2) Jag äter choklad.

Eller snarare mjölkchoklad. Mörk 7o procentig choklad har länge varit en favorit (förutom under graviditeten), men mjölkchoklad har aldrig aldrig aldrig hamnat i min godispåse. Det enda tillfälle jag möjligen konsumerat mjölkchoklad, och då helst schweizernöt, har varit när pappa bjudit på choklad i skidliften på skidsemestrarna.

Varför denna mjölkchokladsdiss? Jo därför att mjölkchoklad enligt mig har varit för "varm" och fet i sin smak och konsistens. Jag har fått sväljsvårigheter och slemproppar i halsen av mjölkchoklad. Ja, ni fattar, det har helt enkelt inte gillats av mig.

Men nu. Vad är det jag helst köper? Jo ljus/mellanbruna små godisar. Vad har hänt? Kan jag skylla på amningen? Behöver mina barn mjölkchoklad? Fattar nada. Men, jag tror det är dags för varningsklockorna att börja ringa. NU. För annars kommer mina barn bli sockerberoende och jag kommer expandera fritt i storlek så snart amningen är över.

Seså, ring klocka ring!

1 kommentar:

  1. Kära Karolina! (Jag lägger upp min kommentar i sann Göran Persson-anda).. För det första, choklad är gott, supergott. Grattis du har äntligen upptäckt en stor o oändligt god skatt. För det andra, amning suger energi. Choklad likamed snabb sådan. För det tredje, socker läker sömnbrist, bättre än kaffe. För det fjärde, och här snackar vi om grym, tragisk livserfarenhet. Lyssna för tusan på klockorna! Åtminstone några dagar i veckan. Jag har tryckt på snoozeknappen i så många år nu, att jag glömt av hur livet innan socker-tjacket såg ut. Glömt av hur en "ren" dag kunde smaka. Men jag försöker bättra mig, varje dag, en evig kamp. Tänker att det oxå vänder, när jag inte är hemma i skåpen o suddar. Eller så är det helt enkelt så att jag är fucked for life. /Carolina.

    SvaraRadera